Ewa Ewart Scenariusz i reżyseria

Ewa Ewart, jest dziennikarką i wielokrotnie nagradzaną reżyserką filmów dokumentalnych, specjalizującą się w filmach przełomowych i mocno przemawiających do odbiorcy. Urodziła się i wychowała w Polsce, ale większość swojego życia zawodowego spędziła w Londynie, Anglii, pracując dla telewizji BBC.

Ewa podróżowała i pracowała w wielu krajach na świecie, gdzie zrealizowała dokumenty śledcze, polityczne i programy poruszające kwestie społeczne. Jej filmy ujawniły nowe informacje o kwestiach takich jak korupcja w Rosji Borysa Jelcyna, tajne więzienia w Korei Północnej, wojna domowa w Kolumbii czy tajny i nielegalny program CIA ekstradycji w trybie nadzwyczajnym osób podejrzanych o terroryzm.

Oficjalna strony Ewy Ewart

Dokumenty Ewy Ewart opowiadają o najbardziej pamiętnych wydarzeniach, jak tragedia w Biesłanie- film zrealizowany na pierwsza rocznicę ataku terrorystycznego, w wyniku którego zginęło ponad 170 dzieci. W kolejnym dokumencie, pięć lat później, Ewa skupiła się na traumie jaką wciąż odczuwały dzieci, które przeżyły nieludzki zamach.

Od kilku lat Ewa Ewart jest prezenterką pasma filmów dokumentalnych o tematyce zagranicznej w TVN24 i TVN24Bis, komercyjnej stacji telewizyjnej w Polsce.

Ewart jest także mówcą motywacyjnym dla różnych grup odbiorczych, z którymi dzieli się swoim doświadczeniami, opisanymi w książce „Widziałam”.

Wybrane nagrody dla Ewy Ewart i jej filmów:
2019: “Klątwa obfitości”, nominacja dla najlepszego filmu dokumentalnego na Human Rights Film Festival w Berlinie, Niemcy
2019:
“Klątwa obfitości”, nominacja dla najlepszego dokumentu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Marbelli, Hiszpania
2019: 
“Klątwa obfitości”, nagroda dla najlepszego reżysera filmów dokumentalnych na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Madrycie, Hiszpania
2019: 
“Klątwa obfitości”, zwyciężczyni Złotego Globu i Nagrody za poruszenie ważnych tematów, World Media Festival w Hamburgu, Niemcy
2017: MediaTory – Autorytet Roku- doroczna nagroda przyznawana przez studentów
2015: zwyciężczyni Nagrody im. Jerzego Zimowskiego – Instytut Spraw Publicznych
2014: zwyciężczyni nagrody “Osobowość Roku” – European Business Forum
2014: “Miedź czy nie mieć”, zwyciężczyni Srebrnego Globu, World Media Festival w Hamburgu, Niemcy
2014: zwyciężczyni nagrody MediaTory – dorocznie przyznawanej przez polskich studentów dziennikarstwa
2012: zwyciężczyni Wiktora za najlepszy program telewizyjny
2011: nominacja do Grand Press Award, Polska w kategorii Dziennikarz Roku
2010: zwyciężczyni prestiżowego Wiktora w kategorii Najlepszy Program Telewizyjny
2009: nominacja do Grand Press Award, Polska, w kategorii Dziennikarz Roku
2009: nagroda Andrzeja Wojciechowskiego w uznaniu filmów dokumentalnych Ewy Ewart
2005/6: “Dzieci Biesłanu” – nominacja do nagrody BAFTA, dwie nominacje do nagród Emmy (Najlepszy Reżyser i Najlepsze Zdjęcia), nominacja do nagrody Amnesty International.
Dwie nagrody RTS (w kategoriach Najlepszy Dokument i Najlepszy Reportaż), nagroda FIPA, nagroda CINE, nagroda Peabody, nagroda BANFF, nagroda One World.
2004: “Access to Evil” nagroda RTS (Royal Television Society), nagroda Amnesty International, nagroda  Foreign Press Association, nagroda CINE, Złoty Glob oraz Grand Prix Złotych Globów
2000: nagroda Premis Actual International za “Doświadczenie niekonieczne
1998: nominacja do nagrody BAFTA za “ETA wyjście z cienia

Wybrane wywiady z Ewą Ewart: 

Jestem w stanie obronić scenariusz i każdy kadr – mówi Onetowi Ewa Ewart, reżyserka filmu “Klątwa obfitości” w rozmowie z Jarosławem Kuźniarem

“My wszyscy jestśmy globalnym żartem” mówi Ewa Ewart w rozmowie z Barkiem Węglarczykiem

Ewa Ewart o “Klątwie obfitości” w drukowanym numerze VOGUE, grudzień 2018

“Warto zacząć słuchać tych, którzy to znacznie lepiej od nas rozumieją” mówi Ewa Ewart o bohaterach filmu “Klątwa obfitości” w rozmowie z Grzegorzem Szymanikiem dla Dużego Formatu Gazety Wyborczej, 31.12.2018

Zasoby ekwadorskiej ropy wystarcza zaledwie na kilkanaście dni światowego zapotrzebowania na tej surowiec. Czy warto uśmiercać Amazonię? Ewa Ewart w rozmowie z Newsweek